سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طلوع

چرا باید موسیقی سنتی اصیل ایرانی رو گوشی کنیم؟

    نظر


آهنگ سنتی ایرانی، چنان که از نامش برمی‌آید، ریشه در فرهنگ بومی و سنت‌های ایرانی دارد. نواهایی که ریشه در جان ما ایرانیان دارند و چون به ساز دل نواخته می‌شوند، بی‌شک به گوش جان نیز شنیده خواهند شد. موسیقی و آواز سنتی ما ایرانیان از باربد و نکیسا، تا بنان و شجریان سراسر آمیخته با نغمه‌هایی است که از دل برمی‌خیزند و لاجرم بر دل نیز می‌نشینند.



اما در کنار این همه، باید پذیرفت که گذر زمان و تغییر نسل‌ها نیز، ارمغان موسیقی‌های تازه و هواداران آنها را با خود به همراه می‌آورد. فراوانی آمار دانلود آهنگ جدید و دانلود آهنگ پاپ در دوره ما را نیز نباید نادیده گرفت که در جای خود به‌خوبی نشانگر شدت این تغییرات است.



دانلود آهنگ سنتی: تنوع و فراوانی

گلچین همه آهنگ‌ های سنتی ایرانی را می‌توان در دو بخش بزرگ موسیقی بی‌کلام و آهنگ و ترانه یا موسیقی باکلام تقسیم‌ بندی نمود.

از میان دوستداران موسیقی اصیل ایرانی، گروهی به نغمه‌های بی‌کلام ایرانی بسنده کرده و شنیدن آنها را برای ساعت‌های متمادی بر هر موزیک و نوای دیگری ترجیح می‌دهند. اما آسمان ترانه‌های ایرانی هم، پرستاره و درخشان است و توجه گروه کثیری را به خود جلب نموده است. تا جایی که همه روزه، بخشی از ظرفیت فضای مجازی، صرف دانلود آهنگ سنتی ایرانی می‌شود.

حضور خوانندگان خوش آوای این سبک موسیقی نیز، در گسترش این عرصه هنری بی‌تاثیر نبوده و توجه به این بخش از هنر را در کشورمان دو چندان کرده است.

علاقه به ترانه‌های سنتی ایرانی تا آنجا پیش رفته که در عصر ارتباطات و با وجود امکان دانلود سریع و باکیفیت انواع آهنگ‌های جدید، آهنگ‌های خوانندگان بسیار قدیمی هم‌چنان حفظ شده‌اند. علاوه بر این، اشعار این نواها آنقدر شیرین و دلنشین است که ترانه‌های ضبط و پخش شده‌ با کاست، گرامافون و حتی صندوق آوازهای قدیمی با وجود گذشت زمان هنوز هم کاملا به فراموشی سپرده نشده‌اند.

این گنجینه‌های کهن، به‌عنوان میراث آهنگ سنتی ایرانی بسیار ارزشمند بوده و حفظ و نگهداری آنها هم به همین دلیل است.

موسیقی ایرانی: غمگین و بی‌تحرک؟ یا سنگین و با صلابت؟

از سالها پیش تاکنون، همواره بحث‌های داغی درباره چگونگی و کیفیت موسیقی اصیل ایرانی بین صاحبنظران در جریان بوده و هست. بحث بر سر اینکه آیا نغمه‌ها، اشعار و آهنگ‌های سنتی ایرانی، اصولا مغموم و کسل کننده هستند؟ یا این سبک و روال موسیقی ایرانی است که با طیفی سنگین و طمانینه‌ای ذاتی جریان دارد؟

واقعیت این است که موزیک ایرانی، تاحد زیادی به سبک اجرا وابسته است. تا آنجا که می‌توان با تغییر ریتم و بکارگیری اشعار و ترانه‌های شاد، موزیکی متفاوت خلق و اجرا نمود. اما بسته به حال و هوای نوازنده، خواننده و حتی شنوندگان این آثار، همواره برداشت‌های عاطفی متفاوتی از آنها شکل می‌گیرد.

انتخاب نوع و جایگاه موزیک و شاد یا غمگین بودن آن، امری عمدتا سلیقه‌ای بوده و به حال و هوا و ذائقه افراد بستگی دارد.

از خوانندگان سبک سنتی ایرانی بیشتر بدانیم!

در کنار موسیقی بی‌کلام سنتی کشورمان، خوانندگان ایرانی نیز نقش مثبت و مهمی در احیای فرهنگ موسیقیایی این مرز و بوم ایفا نموده‌اند. از خوانندگان بنام و خاطره آفرینی چون الهه، دلکش، مرضیه و دیگر بانوان عرصه موسیقی ایرانی، امروز خاطره و صدایی گرم در میان ما به یادگار مانده است. این در حالی است که آوای گوش‌نواز بنان و استاد شجریان نیز، در ضمیر خاطر ما نقش بسته است.

خوشبختانه این سلسله با موفقیت و قدرت تمام ادامه یافته و نسل نوین خوانندگان سبک سنتی، توانسته‌اند جای پدران خود را به‌خوبی پر کنند.

از همایون شجریان که همپای پدر و نیز در ادامه راه او به سبک سنتی و پاپ خوانده تا بزرگان خوش صدایی چون شهرام ناظری، سالار عقیلی، علیرضا افتخاری، حسام‌الدین سراج، محمد معتمدی، بیژن کامکار و بسیاران دیگر پای در این عرصه نهاده‌اند. راهی که با اعتلای فرهنگ آهنگ سنتی همراه  بوده و هست.

آلبوم‌ها و تک‌آهنگ‌های زیادی از این خوانندگان به بازار آمده و همواره نیز از طرف علاقمندان و مشتاقان موسیقی اصیل ایرانی با بازخورد مثبت و استقبال خوبی مواجه شده است. موزیران جامع ترین سایت موزیک های سنتی و پاپ ایرانی و خارجی.